28 December, 2015

Masjid Jamek Batu Uban 1734

Alhamdulillah 
Syukur ke hadrat Allah SWT...
hari ini saya sekeluarga berkesempatan untuk beriktikaf di salah satu Masjid tertua di Pulau Pinang, iaitu Masjid Jamek Batu Uban. Saya juga di fahamkan bahwa ada makam makam orang yang penting dalam pembukaan kawasan Batu Uban.
Berikut sedikit sebanyak info tentang masjid ini.

Masjid Jamek Batu Uban mempunyai asal kolam wuduk segi empat tepat yang besar di pintu masuk utama. Masjid lama telah berkembang dan peringkat kayu sekarang berdiri ke arah kolam wuduk asal. Kolam purba masih ada dan disimpan dalam kes kecemasan dan terdapat keperluan untuk air tawar. Air dari telaga purba dipam ke dalam kolam wuduk kecil yang lebih baru-baru ini di hadapan. Orang ramai boleh berwuduk di paip banyak di bahagian belakang masjid. Ada tempat yang berasingan wuduk untuk wanita (di sebalik dinding batu yang tinggi).

Masjid Jamek Batu Uban telah diperluaskan pada tahun 1980-an. Masjid asal adalah di depan dan bahagian-bahagian baru berada di pihak yang betul dan belakang. Tanah perkuburan adalah di sebelah kiri dan naik bukit. Kiblat adalah bukit ke arah kubur dan pokok pisang. Kg Batu Uban kaya dengan pokok-pokok pisang, pokok kelapa dan tanaman tebu, pokok-pokok asal yang Nakhoda dan orang-orangnya berkembang, supaya mereka mempunyai makanan. Ia adalah tidak diketahui di mana mereka ditanam padi.


Masjid asal mempunyai 4 tinggi besar tiang silinder cengal. Dalaman yang dicat cahaya dan hijau gelap, seperti Masjid Sultan di Singapura. Terdapat banyak Quran terperangkap dalam gril tingkap. Tangan jam bertukar arah lawan jam seperti yang kita melakukan tawaf. Angka jam yang disusun ke arah lawan jam. Masjid asal mempunyai 5 kaki menyusur sepanjang kecuali di hadapan atau sebelah Qiblat.


Berikut sedikit sebanyak gambar yang diambil:


Papan tanda yang menerangkan tentang masjid ini






Ruang Solat yang baru




Kelihatan bangunan asal masjid yang berbatu


Ruang solat di tepi kiri masjid












































Pintu ke ruang solat utama iaitu bangunan asal masjid.




4 tiang asal masjid yang diperbuat dari kayu cengal



Mimbar



Mihrab






Menara azan